Wednesday, September 21, 2011

Jernih Airmata Mengalir Jua

sekeping hati meratap duka nestapa
dirobek belati cinta yang tajam menusuk
berlangir darah merah membuak
menerobos ruang harap meruntuh dinding impian
tak tersisa walau sezarah pun
cebisan puing rindu dilaman kenangan
dan sepi pun merantai
tiap jejak yang semakin longlai
selain aku, hanya Dia yang Maha Mengetahui....

airmata...anugerah Tuhan buat insan....
tebaran ombak di saujana lautan membiru
menghilangkan segala resah gelisah hati yang rawan
meski kerasnya bergumpal memukat igau dinihari
akhirnya terdampar lesu di pantai sedar....

Jika berbicara tentang airmata, terlalu banyak ceritera yang terselindung di sebaliknya. Airmata berfungsi sebagai pembersih organ mata. Airmata sememangnya tidak dapat dipisahkan dari hayat seorang insan. Sejak mula lahir ke dunia airmata menjadi peneman yang setia. Semenjak kecil hingga sekarang, tak terhitung dan tak tersukat berapa banyak sudah airmata yang mengalir menuruni lurah pipi.... di saat lapar, dahaga, suka, duka, sepi, rindu dan sebagainya.

Airmata tak dapat dipisahkan dari kehidupan manusia. Malah airmata menjadi saksi di akhirat nanti bagi jiwa yang pasrah dan tawwaduk terhadap TuhanNya. Sekian banyak airmata yang mengalir, banyak manakah yang akan bisa membantu manusia di akhirat nanti? Sesungguhnya Tuhan tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia, pasti kan ada manfaat dan hakikat yang terselindung di sebaliknya. Kita manusia biasa yang tak pernah sunyi dari membuat kesilapan dan  kekhilafan. Namun, setitis airmata yang gugur kerana takutkan azabNya, besar ganjaran di sisiNya.

Airmata menjadi teman setia insan. Setiap hari kita melihat insan menangis kerana pelbagai permasalahan yang dihadapi mereka. Apa yang mampu dilakukan dengan kudrat  mereka melainkan menangisi sesuatu yang tidak lagi menjadi milik mereka. Kesusahan hidup, putus cinta, perpisahan, kematian insan-insan tersayang, sedih dengan sesuatu fitnah atau kata nista adalah antara penyebab manusia mampu mengalirkan airmata.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails