Saturday, October 31, 2009

Ziarah ke Pantai Bukit Keluang

Petang semalam aku & famili sempat singgah kawasan peranginan Bukit Keluang. Lama dah tak jengah tempat nie. Masih cantik lagi rupanya. Dulu masa kecil, nilah tempat aku bermain. Lagipun dekat je ngan rumah aku kat Pantai Air Tawar tu. Kadang-kadang aku ngan kawan-kawan menyusur kat tepi pantai je sambil makan angin.

Kelihatan dari jauh sebuah pulau, kalau tak silap Pulau Rhu namanya. Pernah masa kecil aku naik bot pergi picnic kat situ.

Ramai jugak pengunjung terutama kanak-kanak yang datang bersama keluarga kat situ. Tapi agak bahaya nak mandi kerana ombak kuat. Angin pun kuat sampai lemas nak bernafas...

Di pesisiran pantai ramai pengunjung yang memerhatikan anak-anak mereka bermain air. Satu keseronokan bagi anak-anak. Tapi orang tua perlulah memantau...manalah tau, malang tidak berbau kan...

Anak-anakku di pesisiran pantai, seronok tapi takut melihat ombak yang agak besar. Tak jadi mandi, tengok saje lee...

Kawasan bukit yang indah, ada lorong di gigi air menuju kawasan lohong gua dan jambatan yang disediakan di situ. Sesuai untuk beriadah.

Takut betul si mungil ni melihat air dan dentuman bunyi ombak yang bingit. Kesian anakku, tak biasa dengan suasana pantai. Sudahlah, keringkan armatamu. Kita dah nak balik dah nie...

Ombak menghamparkan seberkas rindunya ke pasiran pantai yang memutih. Dan bersit kasihnya terlekat di birai waktu, sentiasa basah dan mengesankan...hingga ke ujong hayat.

Landai pantai dan ombak yang berkejaran memberi kedamaian yang tak terucap dengan kata-kata. Inilah anugerah Allah pada insan yang mahu berfikir.

Kehijauan dedaunan yang menyelimuti Bukit Keluang adalah keindahan yang terbentang menyejukkan jiwa insan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails