Tuesday, October 20, 2009

Taman Permainan Kanak-Kanak

Hari ini kita dapati dimana-mana terdapat banyak tempat permainan kanak-kanak yang disediakan oleh pihak PBT. Salah satunya yang dipaparkan ialah taman permainan yang terletak di Jerteh, Terengganu, berhampiran dengan dengan bandar Jerteh dan hampir dengan Masjid Jerteh yang tersergam indah.

Sempat juga saya berhenti sekejap dan membiarkan anak bongsu melepaskan hajatnya untuk bermain-main di sini. Seronok betul dia.

Taman permainan ini agak lengkap dengan kemudahan yang bersesuaian dengan umur dan perkembangan lokomotor anak-anak. Disamping itu ia dilengkapi dengan lantai lembut yang berwarna-warni, amat menarik perhatian anak-anak dan tidak membahayakan jika terjatuh.

Satu yang menarik ialah alatan yang bagaikan sebuah keretapi ini.

Papan lungsur ini juga menarik dengan warna yang ceria dan selamat untuk anak-anak bermain.

Aksi anak bongsu menaiki tangga papan lungsur. Hati-hati, nanti jatuh! Dia tak mau dipimpin, nak naik sendiri.

Bila sampai di atas, takut pulak nak berjalan, apa lagi nak turun! Ha, duduklah situ. Baru panggil orang mintak tolong....

Kalaulah dapat beli satu set permainan ni dan letakkan di halaman rumah. Tak payahlah nak pergi ke taman permainan lagi. Sekarang ni petang-petang ramai budak-budak besar dan remaja yang sedang mabuk asmara pulak yang memenuhi taman-taman permainan. Pihak PBT dan yang berwajib kena pantau sikit sebab mereka ni yang mengundang vandalisme. Lagi pulak menganggu kanak-kanak nak bermain bebas.

Menarik sekali 2 objek ini yang boleh ditunggang oleh kanak-kanak. Satu bentuk gajah dan satu lagi kancil.

Ini saya tak tau apa. Tapi rasanya untuk tujuan panjat memanjat bagi kanak-kanak yang agak besar sikit, dalam umur 10 tahun ke atas.

Jongkang jongket tersedia tapi tak ada kanak-kanan bermain, maklumlah baru pukul 4.30 petang.

Satu lagi kemudahan yang disediakan di Taman Permainan Jerteh.

Buaian yang tersedia juga dilengkapi dengan ciri keselamatan, tapi kenalah bermain ikut aturannya agar tidak berbahaya.

Antara pemandangan yang menceriakan di suatu sudut taman.

Satu sudut yang lain taman ini. Saya rasa pihak PBT patut selalu memantau kemudahan yang ada di taman-taman permainan biar sentiasa elok dan boleh digunakan serta untuk mengelakkan vandalisme. Saya cadangkan supaya lebih banyak kemudahan-kemudahan sebegini diadakan oleh setiap PBT untuk kegunaan rakyat jelata. Apa kata anda?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails